تصویربرداری هوایی یکی از قدیمی ترین روش های فیلمبرداری در جهان است. زمانی این نوع فیلمبرداری را با بالن انجام میدادند.

روزگارانی سپری شد تا از کایت و هواپیما و هلیکوپتر امروزه به پرنده های هدایت پذیر از دور (پهپاد) تبدیل شده است. تصویربرداری هوایی را ابتدا هلی شات می نامیدند چرا که غالبا با هلیکوپتر فیلمبرداری میشد. این روزها حتی کودکان هم پرنده هایی دارند که جایگزین آدم آهنی و ماشین کنترلی های سابق برای آنها شده است. این پرنده ها بسته به امکانات و قابلیت هایی که دارند قیمت های متفاوتی دارند و به همین نسبت هدایت آنها نیز پیچیده تر میشود. به نحوی که پهپاد هایی که با آنها تصویربرداری هوایی انجام میشود ممکن است نیاز به یک خلبان ماهر داشته باشد.

انواع پرنده های فیلمبرداری در تصویربرداری هوایی

پهپادهای فیلمبرداری، بسته به نیاز استفاده کننده انواع و اقسام مختلفی دارند. برخی دارای ۴ ملخ، برخی ۶ یا ۸ و یا ۱۰ ملخ می باشند. در بعضی از آنها دوربین از کارخانه نصب و راه اندازی شده است. بعضی دیگر محدوده ای از وزن را مشخص می کنند که استفاده کننده بتواند دوربین نصب کند. بعضی از پهپاد ها یک کنترل جدا برای تصویربردار دارند و کنترلی دیگر برای خلبان. اما در گروهی دیگر هر دوکار را یک کنترل انجام میدهد. تصویربرداری هوایی کار پهپاد ها را سخت کرده است. چرا که یکی از ملزومات پلان خوب، بدون لغزش بودن است.

دلیل محبوب شدن عکس و تصویربرداری هوایی

نمایی از آسمان شروع می شود و رفته رفته به زمین نزدیک می گردد. ساختمان ها نمایان، خودروها قابل تشخیص و بیننده از نمایی که کیلومتر ها دور از سطح زمین است به مجموعه شما نزدیک می شود. این پلان به شدت تاثیر گذار است.

اما نماهای تصویربرداری هوایی فقط به این ختم نمی شود. فیلمبرداری از درون سوله ها کارخانه ها، مناطقی که فیلمبردار نمی تواند آنجا حضور یابد، جای جولان پرنده هاست. این روزها با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از کارگردانان ترجیح می دهند به جای تراولینگ و تجهیزات حرکتی زمینی از این پهپادها استفاده کنند. زیرا حرکت آنها بعضا از حرکت روی ریل نرمتر و آزاد تر است.

برنس با داشتن سابقه طولانی در تصویربرداری هوایی، امادگی همکاری برای اجاره تجهیزات و فیلمبرداری پروژه های صنعتی و تبلیغاتی را دارد.