ساخت تیزر تبلیغاتی 

بدون شک اولین و مهمترین تجهیزاتی که لازم دارید توسط آن یک تیزر تبلیغاتی حرفه‌ای بسازید یک دوربین حرفه‌ای است. البته اگر از سطح کارتان خیلی هم انتظار بالایی ندارید و یا به عنوان یک شغل به این موضوع نگاه نمی‌کنید، می‌توانید با دوربین تلفن همراه هوشمندتان هم کارهای خارق‌العاده و جالبی انجام بدهید.



چرا که امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 4K را هم دارند. و این امکان را فراهم می‌کنند تا ویدئوهای بسیار با کیفیت و جذابی را تهیه و تولید بکنید. حتی جالب است بدانید که بعضی فیلم‌های سینمایی تنها با یک گوشی آیفون فیلم‌برداری شده‌اند. که هم قدرت چنین تکنولوژی را نشان بدهند و هم بگویند که خیلی خودمان را محدود به امکانات نکنیم!

دوربین حرفه‌ای

اگر میخواهید سطح کارتان را بالاتر برده و کارهای حرفه‌ای بسازید، بدون شک دوربین تلفن همراهتان مناسب نیست. چرا که همگی می‌دانیم هرگز نمی‌شود کیفیت سنسور یک دوربین DSLR یا فول فریم را با سنسور یک گوشی کوچک مقایسه کرد. از طرفی دیگر لنزهای قابل تعویض دوربین‌های حرفه‌ای با فاصله‌های کانونی شگفت‌انگیزشان چنان تصویری را برایتان خلق می‌کنند که مخاطبانتان را حیرت‌زده می‌کنند. این اصلا قابل مقایسه با امکانات پیش‌پاافتاده نیست.

دوربین‌های زیادی وجود دارند که اگر بخواهیم فقط در مورد برخی از آن‌ها توضیح بدهیم باید مقاله‌ای مجزا برای آن‌ها در نظر بگیریم. پس در همین حد به شما بگوییم که خودتان را محدود به یک برند خاص نکنید. گاهی اوقات شاید برندی که اصلا انتظارش را نداشتید بتواند کارهای خارق‌العاده‌ای انجام بدهد.



تنوع دوربین‌ها در بازار، امروزه بسیار زیاد است. شما باید نسبت به بودجه‌ای که دارید انتخاب نهایی را انجام بدهید. برای مثال دوربین‌های بدون آینه همانطور که از نامشان معلوم است به دلیل نداشتن آینه اندازه کوچکتری دارند و برای کارهایی که نیاز است تجهیزاتتان را با خودتان حمل کنید بسیار مناسب هستند. اما قیمتی گران‌تر نسبت به دوربین‌های آینه‌دار دارند. پس این اصل بسیار مهم است که بدانید انتظارتان از دوربین دقیقا چه هست.

 مثلا دوربین کانن مدل 80d قابلیت فیلمبردای با کیفیت 4K را ندارد و این در حالیست که مدل 90d همین برند می‌تواند تصاویری با کیفیت 4K برایتان ضبط کند. اما آیا امروزه همه نمایشگرهای 4K برای پخش کردن و یا دیدن چنین کیفیت عالی را دارند؟ آیا مشتریان شما از شما انتظار ضبط تیز تبلیغاتی با کیفیت 4K را دارند یا خیر؟ این‌ها سوالاتی هستند که اگر قبل از خرید دوربین از خودتان بپرسید، قطعا انتخاب‌های بسیار معقولانه و عالی‌تری خواهید داشت. و مقدار قابل توجهی هزینه هم در جیبتان باقی خواهد ماند


لنز حرفه‌ای

حرف لنز مبحثیست که جای بحث زیادی دارد و می‌تواند کمک زیادی در ساخت یک تیزر تبلیغاتی حرفه‌ای بکند. شاید به ظاهر، لنز چندان هم مهم به نظر نرسد. اما شما حتی اگر بهترین دوربین عکاسی دنیا را هم داشته باشید و یک لنز خوب (نسبت به هدفی که از ساخت تیزر تبلیغاتی‌تان دارید) نداشته باشید، قادر نخواهید بود به هدف اصلی‌تان در ساخت یک تیزر تبلیغاتی حرفه‌ای برسید. 

برای مثال اگر قرار است در یک محیط کوچک تصویربرداری کنید و باید تمام سوژه‌هایی که در کادر وجود دارند داخل تصویرتان قرار بگیرند، بدون شک شما نیاز به یک لنز واید با میلی‌متر کمتر نیاز دارید. برای مثال یک لنز ۱۶ میلی‌متری تا بتواند کارتان را راحت‌تر کند.



اجازه بدهید یک راهنمایی کلی در انتخاب لنز بکنیم. هرچقدر که مقدار عدد میلی‌متر یک لنزی کمتر باشد آن لنز به همان مقدار وایدتر است. و برعکس هرچقدر که این عدد بالاتر برود لنز موردنظرمان زوم‌تر خواهد بود. مثلا، اگر قرار است تیزر تبلیغاتی شما از فاصله دور فیلمبرداری شود شما نیاز به یک لنز زوم دارید. 

در چنین شرایطی شما باید لنزی را انتخاب کنید که بالای ۸۰ میلی‌متر باشد. البته لنزها هم برندهای بسیار متنوع و معروفی در بازار دارند. و باید در مورد آن‌ها هم اطلاعات بسیار جامعی داشته باشید. و بدانید باید کدام لنز را بسته به کاری که قرار است انجام بدهید انتخاب کنید.

تجهیزات حرکتی حرفه‌ای

شاید نام استابلایزر به گوش شما هم خورده باشد. تجهیزاتی که با به وجود آمدنشان تحولی عظیم در صنعت فیلم‌برداری ایجاد کردند. اما کار استابلایزر چیست؟ خیلی ساده اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم باید در یک کلام بگوییم: گرفتن هرگونه لرزش حین فیلم‌برداری است. در واقع بسیاری از افراد استابلایزر با نام لرزشگیر هم می‌شناسند.

 اما چیزی که برای ما اهمیت زیادی دارد نام این وسیله شگفت‌انگیز نیست بلکه کارایی آن است. در واقع معجزه‌ای که داشتن استابلایزر روی تصویرتان انجام می‌دهد قابل قیاس با نداشتن آن نیست. اگر یکبار فیلم کوتاهی را با استابلایزر فیلمبرداری و آنرا بدون این وسیله مقایسه کنید، پی به قدرتش خواهید برد.



بسیاری از کسانی که تیزر تبلیغاتی حرفه‌ای تولید می‌کنند استابلایزر را در تجهیزات حرفه‌ای خود دارند. چرا که با وجود استابلایزر دیگر نیازی به نگرانی لرزش تصاویر یا خراب شدن آنها نیست. جالب است بدانید بسیاری از استابلایزرها به کمک یک نرم‌افزار هوشمند از طریق تلفن همراهتان هم قابل کنترل هستند. و از طریق دکمه‌هایی که روی خود آن‌ها وجود دارد می‌توان کارهای بسیار شگفت‌انگیزی انجام داد. کارهایی که بیشتر ‌آن‌ها را در فیلم‌های سینمایی دیده‌ایم. 

مثلا حرکت بسیار آهسته و آرام از سمت بالا به پایین و یا چپ به راست و … که هیچ گونه نمی‌توان آن‌ها را بدون استابلایزر انجام داد. چرا که بدون بهره گرفتن از این وسیله جادویی با لرزش دستانتان این حرکات به ظاهر ساده خراب خواهند شد. استابلایزرها هم برای دوربین‌های حرفه‌ای و سنگین وجود دارند و هم برای تلفن‌های همراه. بدون شک نمونه‌های ساخته شده برای دوربین‌های حرفه‌ای گرانتر هستند.

تجهیزات فیلم‌برداری هوایی

شاید در ابتدا بگویید مگر قرار است در یک تیزر تبلیغاتی چه کار بکنیم که نیاز به چنین تجهیزاتی داریم؟ در واقع شما می‌توانید بدون کوادکوپتر هم کارتان را انجام بدهید. ولی داشتن چنین امکانات حرفه‌ای قابل مقایسه با نداشتنش نیست.

 چرا که در برخی لوکیشن ‌شما نیاز دارید از زاویه بالا تصاویر خود را ضبط کنید. هرچقدر که یک سه‌پایه بلند و حرفه‌ای هم داشته باشید باز هم قادر به حرکت دادن دوربینتان در آن ارتفاع نخواهید بود. و هرگز نمی‌توانید کاری که یک کوادکوپتر به ظاهر کوچک ساده انجام می‌دهد را توسط دوربین غول‌پیکرتان انجام بدهید.


  

کوادکوپترها انواع مختلفی دارند که نسبت به قیمتشان امکانات متعددی را ارائه می‌دهند. برای مثال برخی کوادکوپترها قادر هستند تصاویری با کیفیت 4K بگیرند و بدون شک گران‌تر از نسخه‌ایست که قادر است فقط با کیفیت Full HD یا همان 1080p فیلم‌برداری کند. مطلب مهم دیگری که در مورد کوادکوپترها وجود دارد مدت زمان فیلمبرداری آن‌هاست.

 مثلا نسخه‌ای که می‌تواند بیشتر از نیم ساعت در هر ارتفاعی که می‌خواهید به پرواز در بیاید و فیلم‌برداری کند بسیار گرانتر از نسخه‌ایست که تنها قادر است ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پرواز کند. در چنین شرایطی شما محدودتر خواهید بود و باید هزینه بیشتری برای باتری کوادکوپترتان کنید.

در این مقاله سعی کردیم مهمترین و ضروری‌ترین تجهیزات لازم برای ساخت تیزر تبلیغاتی با بروزترین تجهیزات اما بدون شک امکانات دیگری نیز وجود دارند که معرفی تمام آنها خارج از حوصله یک مقاله استاندارد است. اما در نهایت قبل از خرید یا اجاره هر تجهیزاتی سعی کنید درباره آن و نحوه استفاده‌اش مطالعه کنید. و اطلاعات جامع و کافی راجع به آن‌ها داشته باشد. در غیر این صورت حتی با داشتن گرانترین و حرفه‌ای‌ترین امکانات هم قادر نخواهید بود کارهای حرفه‌ای انجام دهید.